KFUM Fodbold Events Sponsor Billeder Kalender Turneringer/Kampe Klubdragter Kantine Kontakt Bestyrelse Find os
IKAST KFUM FODBOLD


Historien om spilindustrien

Spilindustrien er en af de mest populære og innovative sektorer inden for teknologi i dag. Den har en rækkevidde på mere end 3,1 milliarder mennesker verden over og er en af de mest fordybende og fælles former for underholdning.

Tidligere blev videospil udviklet af et lille team af programmører eller kunstnere og kunne sælge hundredtusindvis af eksemplarer hver. Dette førte til en meget indbringende forretningsmodel.

Atari

Atari blev grundlagt i 1972 og er en legendarisk virksomhed, der fik stor indflydelse på spilindustrien. Det er krediteret for at have skabt ikoniske arkadespil som Pong og Breakout.

Desuden var det en pioner inden for videospilkonsoller til hjemmebrug. Virksomheden lancerede VCS i 1980, som solgte millioner af enheder.

Det varede dog ikke længe, før det store videospilcrash ramte. Produktdumping og dårlige licensbeslutninger førte til store tab i hele branchen.

I 1984 trak Atari sig tilbage fra hjemmekonsolmarkedet og fokuserede på spillehaller. Der opstod flere andre videospilfirmaer, herunder Imagic og Ultravision, som udgav en række titler af lav kvalitet som Karate og Condor Attack.

Sega

Det japanske videospilfirma Sega har en lang udviklingshistorie. Dets oprindelse kan spores helt tilbage til 1940, hvor de var kendt som Standard Games. De lavede møntdrevne spilleautomater til at underholde GIs på militærbaser på Hawaii, inden de flyttede til Japan og omdøbte sig til Service Games.

I hele sin levetid har Sega presset spilindustrien teknologisk, skabt den første ægte 16-bit konsol og tvunget rivalerne til at innovere. På trods af de kommercielle fiaskoer med 32X, Saturn og Dreamcast er Sega fortsat en af de største videospilvirksomheder i verden.

Virksomheden har også en lang historie med udvikling af tredjepartstitler og ejer endda et par populære franchises. Deres mest berømte titler omfatter Sonic the Hedgehog, Yakuza, Total War, Persona og Phantasy Star. I de seneste år har Sega omlagt sin virksomhed ved at blive mindre af en konsolproducent og mere af en udvikler af deres ikoniske franchises. I sidste ende ville videospilindustrien ikke være, hvad den er, uden Sega.

Nintendo

Nintendo er en japansk virksomhed, der har skabt en række franchises, herunder Mario, Donkey Kong, The Legend of Zelda og Pokemon. Virksomhedens produkter spænder fra spil, konsoller og andet tilbehør til legetøj og temaparker.

Nintendo blev grundlagt i 1889 og startede som producent af spillekort, men begyndte hurtigt at skabe legetøj og spil. I løbet af 1960'erne og 70'erne blev Nintendo et kendt navn og ydede flere store bidrag til spilindustrien.

Et af de vigtigste aspekter af Nintendos succes er, at de har været i stand til at skabe spil, der er sjove for børn. De har også skabt nogle af de mest succesfulde videospilserier i historien, såsom Super Mario Bros.

Virksomheden lancerede sin konsol første gang i Japan i 1986 og omdøbte den senere til Nintendo Entertainment System (NES). Den blev en stor succes og blev bakket op af mange softwaretitler af høj kvalitet. Det var denne kombination, der var med til at gøre NES til en af de mest populære videospilkonsoller gennem tiderne.

Retro-videospil

Retro-videospil er klassiske spil, der blev udgivet i de første årtier af spilindustrien. Disse spil bruger ofte pixelbaseret grafik, der ser sløret ud på moderne fjernsyn, men de er stadig populære.

På trods af disse begrænsninger er retrospil meget vanedannende og lette at lære. De er blevet en populær måde at bringe folk sammen på, og mange moderne virksomheder har taget deres tiltrækningskraft til sig.

Nutidens indie- og mobilspil-udviklere kan lade sig inspirere af retrospil til at skabe nye titler. Kerneprincipperne om at skabe et engagerende gameplay, afbalancere mekanikken og inkorporere unikke lydeffekter er stadig de samme.

Nutidens udviklere kan også arbejde med et bredere udvalg af værktøjer og platforme. De har måske stadig til opgave at styre små hold og begrænse ressourcerne, men de kan gøre bedre brug af data til at optimere gameplay- og pengestrømstrategier. Disse færdigheder kan hjælpe dem med at udvikle portfolioklare retroinspirerede indie- og mobilspil, der både er sjove at spille og en fornøjelse at udvikle.

 

Skole Pige Cup 2013
Ikast KFUM Cup 2012
Opstart 2013
KFUM Fodbold Events Sponsor Billeder Kalender Turneringer/Kampe Klubdragter Kantine Kontakt Bestyrelse Find os

Ikast KFUM fodbold